EMOŢIILE CONTEAZĂ!
Cursul de dezvoltare a inteligenţei emoţionale la copii le oferă acestora posibilitatea de a se cunoaşte mai bine pe sine, de a-şi descoperi resursele personale şi de a le valorifica în interacţiunea cu ceilalţi, astfel încât această să fie productivă pentru fiecare. Pentru micuţii care se află la vârstă descoperirilor, un astfel de grup le deschide drumul pentru creionarea unei personalităţi adaptate cerinţelor sistemului social. Succesul este asigurat de interacţiunea la nivel non-verbal, de prezentarea eficientă a propriei persoane, de modelarea interacţiunilor sociale şi de luarea în calcul a nevoilor celorlalţi şi acţionarea în consecinţă. Indiferent de vârstă, personalitatea şi talentul copilului, cursul este gândit în aşa fel încât copiii să se simtă bine, să se distreze şi să plece încântaţi de la ore şi cu un bagaj de informaţii utile.
Totul va decurge că un joc (conform particularităţilor de vârstă). Jocul oferă simultan şi libertate şi rigoare, dezvoltând încrederea în sine, creând posibilitatea de a-ţi descoperi şi folosi cele mai bune abilităţi, fiind cel mai bun stimulent pentru capacitatea de expresie a copilului. Jocul are scop educativ şi chiar terapeutic, asigura o baza de înţelegere cu sine şi cu ceilalţi, dezvoltând adaptabilitatea la diverse situaţii sociale, influenţează pozitiv procesul de învăţare, dezvoltând psihicul şi socialul printr-o metodă plăcută şi veselă.
Ce ne propunem:
- să identificăm şi să etichetăm corect emoţiile, să deosebim emoţiile funcţionale de cele disfuncţionale;
- să dezvoltem capacitatea de a empatiza: să fim conştienţi de sentimentele noastre, să înţelegem şi să apreciem sentimentele celorlalţi;
- să învăţăm cum putem face faţă emoţiilor;
- să ne dezvoltăm stimă de sine;
- să dezvoltăm abilitatea de a apară ceea ce este bine şi să avem disponibilitatea de a exprimă a gândurile, a sentimentele;
- să invetam despre ababilitatea de a respectă şi de a acceptă;
- să ne dezvoltăm abilitatea de a realiza propriile capacităţi potenţiale şi capacitatea de a ne implică în căutarea unor scopuri;
- să fim independenţi, adică să ne dezvoltăm abilitatea de a ne direcţiona şi a ne controla singuri în propriile gânduri şi acţiuni, capacitatea de a fi liber de dependenţele emoţionale;
- să ne dezvoltăm abilitatea de a stabili şi de a menţine relaţii interpersonale;
Tehnici de lucru:
- desen, modelaj, improvizaţie ,jocul cu marionetele
- joc de rol (fiecare sesiune va cuprinde o parte de joc de rol, pentru a-i ajută pe copii să socializeze, să-şi învingă timiditatea)
- fişe de lucru (individuale şi de grup)
- jocuri de construcţie
- explicaţia / conversaţia / problematizare, exerciţii şi jocuri simbolice
- poveşti terapeutice, construirea de poveşti
- prezentări şi filme motivaţionale cu mesaj educativ
Modulul 1 – Autocunoaştere şi dezvoltare emoţională (6 şedinţe)
Activitatea 1 – Cine sunt eu? Cine eşti tu?
- vor descoperi cine sunt şi cum să se accepte în acest fel
- vor experimenta ce şi-ar dori să devină
- îşi vor îmbunătăţi exprimarea sinelui prin cuvânt şi emoţie
- îşi vor perfecţiona modalitatea de relaţionare şi comunicare cu ceilalţi
Activitatea 2 – Înţelegerea emoţiilor ( evenimentele sunt cele ce cauzează emoţii)
- să exprime emoţiile pe care le experimentează
- să identifice emoţiile după indicatori nonverbali
- să vorbească despre ceea ce simt atunci când trec printr-o situaţie dificilă
- să identifice emoţiile în funcţie de evenimentele ce le cauzează
- să identifice stările sufleteşti pe care le observă la alţii
- să recunoască emoţia resimţită de personajul din poveste
- să observe că emoţiile vin şi trec
Activitatea 3 – Cupa cu nelinişti ( gestionarea fricii)
- recunoaşterea stării de frică
- să găsească soluţii prin care să se liniştească atunci când le este frică
- să nu îi fie teamă de ceea ce este nou
- să utilizeze abilităţile învăţate pe situaţii în care simt frică
- găsim împreună soluţii practice la problemele fiecărui participant
- să se pună în situaţiile de care le este frică şi să nu fugă de ele
Activitatea 4 – Autoreglare emoţională
- să identifice comportamente asociate unei emoţii specifice (de exemplu furia)
- să îşi comute atenţia de la un joc sau de la o discuţie care îl supără la altă activitate
- să privească o situaţie supărătoare într-un mod diferit
- să înveţe cum să-şi controleze emoţiile puternice
Activitatea 5 – Cum mă văd eu, cum mă văd alţii
- să își descopere punctele tari şi slabe
- să formuleze gânduri pozitive şi negative despre sine
- cum să capete încredere în propriile forţe
- să conștientizeze că perseverenţă este cheia succesului
Activitatea 6 – Eu şi timpul liber
- să conștientizeze nevoia de a prioritiza activitatile
- să își dezvolte abilitățile de gestionare a timpului
- să înțeleagă nevoia de timp liber și de relaxare
- să învețe cum să își folosească timpul liber într-un mod productiv
Modulul 2 – Comunicare şi dezvoltare socială (6 şedinţe)
Activitatea 1 – Iniţierea conversaţiei şi integrarea în grup
- primele impresii
- eu – în relaţie cu mine, eu – în relaţie cu ceilalţi
- să iniţieze şi să menţină o interacţiune cu alt copil
- să manifeste comportamente adecvate de integrare în grup, joc etc
- ce este corect şi incorect într-un grup de prietenie
- care sunt dovezile de prietenie
Activitatea 2 – Timiditatea şi încrederea în sine
- ce este timiditatea?
- semne ale unui copil timid
- cum ajutăm un copil timid să înveţe să aibă încredere în sine
- -băieţii şi fetele – împreună e bine!
Activitatea 3 – Rezolvarea problemelor şi identificarea consecinţelor
- să identifice paşi în rezolvarea problemelor
- să identifice consecinţele propriilor acţiuni
- să identifice cât mai multe modalităţi de rezolvare a unei probleme
Activitatea 4 – Gestionarea conflictelor
- să gestioneze eficient conflictele apărute
- să găsească şi să numească modalităţi eficiente de soluţionarea a conflictelor
Activitatea 5 – Recunoaşterea şi gestionarea comportamentelor agresive
- să înveţe modalităţi adecvate de a face faţă situaţiilor neplăcute cum ar fi tachinarea, ridiculizarea, etichetarea şi respingerea, în care subiecţii devin victime
- să înţeleagă de ce aceste tipuri de comportamente sunt inacceptabile
Activitatea 6 – Al meu, al tău, al nostru…
- să înţeleagă beneficiile acţiunilor de a da, a primi, a cere, a refuză
- să-şi construiască un sistem de valori bazate pe generozitate, empatie şi înţelegere
- să înveţe care sunt limitele fiecărui gest de generozitate
*În funcţie de specificul şi dinamică grupului, anumite teme pot fi modificate pentru a veni mai mult în sprijinul copiilor.
Detalii organizatorice:
Curs de dezvoltare emoțională cu psiholog
VÂRSTĂ RECOMANDATĂ: minim 10 ani
- Durata unui atelier: 90 de minute
- Durata unui modul: 6 ședințe (3 ședințe/săptămână, două săptămâni consecutive)
- Grupuri de lucru formate din 5-8 copii
Important!
Cursul va fi susţinut de doamna psiholog Maria Iliana Simion.
Cursurile se desfășoară cu prezență fizică in luna iulie 2022.