10 motive pentru a invata o limba straina indiferent de varsta
January 13, 2016
Tabăra de limba engleză BRITISH CAMPS seria 2 – Ziua 1
January 13, 2016

Cursuri de vară în limba engleză “Cinematics” – Sesiunea 1

5, 4, 3, 2, 1 START! Începe incursiunea în lumea filmului.

Ziua 1

film-mut2Aşa cum stă bine unui curs introductiv, prima sesiune a fost dedicată primelor încercări cinematografice. Am învăţat despre primul “motion picture”, prima proiecţie cu public, primul film original, pentru ca apoi să discutăm despre filmul alb-negru, despre filmul mut şi introducerea sunetului (mai întâi muzica live, apoi coloana sonoră), dezvoltarea industriei cinematografice americane şi introducerea filmului color ca normă în cinematografia modernă. Am vizionat câteva secvenţe de importantă istorică şi am discutat despre evoluţia tehnicilor şi viziunilor. Desigur, pentru a ne cunoaşte mai bine, am discutat despre filmul preferat şi ne-am pus la încercare cunoştinţele despre lumea filmului într-un quiz pe echipe.

Ziua 2

hansel-si-gretelÎn urma discuţiilor din ziua precedentă, ne-am supus regulilor democraţiei şi am vizionat (acasă) şi discutat (la curs) un film propus de copii.
Poate alegerea nu a fost cea mai fericită (“Hansel and Gretel – The Witch Hunters”), dar am învaţă că orice pelicula poate stârni discuţii aprinse şi ne-am bucurat de câteva momente pline de energie.
Am descoperit câteva “greşeli” de regie, am comparat filmul cu povestea clasică, am discutat despre scenele groteşti, dar şi cele amuzante, am citit recenzii şi chiar ne-am erijat în critici şi am redactat o recenzie după ce am învăţat în prealabil care sunt etapele redactării şi ce trebuie să cuprindă un asemenea text funcţional.

Ziua 3

braveheartA fost emoţionantă prin prisma filmului ales: “Braveheart”, regie şi rol principal Mel Gibson. Am discutat despre filmul istoric: scene veridice, adevăr istoric şi ficţiune în prezentarea eroului William Wallace, despre elemente introduse în scenariu pentru plăcerea publicului, despre jocul actorilor şi tehnici cinematografice: zoom in şi zoom out, slow motion, gradarea tensiunii dramatice etc. Un alt moment important al cursului a fost discuţia despre tipurile de arme prezente în film şi strategiile de război folosite de ambele tabere, precum şi discursurile de îmbărbătare de la începuturile fiecărei bătălii. Am discutat despre tehnici de oratorie, despre puterea exemplului şi tipologia eroului de-al lungul timpului.

Ziua 4

sound-of-musicA fost dedicată filmului musical “The Sound of Music” şi am avut plăcuta surpriză (în ciuda faptului că toţi participanţii la curs au fost băieţi între 14 şi 16 ani) să nu fie respins ca demodat. Am discutat despre dramatizarea poveştii reale din viaţă familiei Von Trapp, despre expresivitatea cântecelor şi motivele pentru care sunt inserate în poveste, despre ce este încă de actualitate în povestea personajelor, despre jocul actorilor şi tehnicile cinematografiei destul de rudimentare, dat fiind că filmul a fost produs în anul 1965. În a două parte a cursului am discutat despre tipuri de filme şi am încercat să exemplificăm fiecare tip aducând motive care să justifice apartenenţa la tipul respectiv.

Ziua 5

divergentA venit şi timpul filmului science fiction. Am ales un film recent “The Divergent” la sugestia copiilor şi am fost mulţumiţi de alegerea făcută întrucât filmul invită la o mulţime de discuţii. După am trecut în revistă cele mai importante tehnici folosite pentru crearea efectelor speciale de la machete şi ecrane verzi şi albastre până la animaţiile făcute pe calculator şi cascadorii spectaculoase, am identificat efectele special şi elementele de science fiction din film. Apoi am discutat despre diferenţele dintre lumea reală şi cea prezentată în film, am identificat tipologiile umane din fiecare facţiune şi posibilitatea evoluţiei omenirii în direcţia sugerată de film, precum şi stadiile iniţierii unei adolescente pentru a deveni eroina care restaurează pacea într-o societate aflată în criză.

Ziua 6

A fost dedicată filmului de animaţie şi din nou la sugestia băieţilor, am discutat Loraxdespre “The Lorax”. Am fost din nou plăcut impresionate de alegerea lor fiindcă este o pelicula cu tente ecologiste şi foarte moralizatoare. Fiind o animaţie bazată pe o carte de Dr Seuss, am discutat despre diferenţele şi asemănările dintre cele două, despre tipurile de personaje şi reprezentarea lor în lumea reală, despre mesajul filmului şi simbolurile diferitelor elemente. De asemenea, am folosit cântecul “How bad can I be?” care este plin de înţelesuri pentru o scurtă analiză pe text şi am discutat despre trăsăturile personajelor principale şi a felului în care ele evoluează de-a lungul filmului. În plus, am adus în discuţie rolul educativ al desenelor animate şi gesturi inadecvate ale personajelor ce apar în unele dintre ele: unii fumează, alţii se îmbată sau se iau la harța din orice.

Ziua 7

birdsFiindcă ne apropiem deja de final, credem că este momentul potrivit pentru un alt classic. Am ales “Păsările” în regia lui Alfred Hitchcock şi ne-am temut că reacţia copiilor va fi una negativă. Chiar deloc! Ne-au mărturisit chiar (era prima vizionare pentru toţi) că au fost impresionaţi de încărcătură dramatică şi scenele atacurilor şi chiar au tresărit în câteva momente. Am găsit surprinzătoare reacţia lor în sensul că în lumea efectelor speciale uimitor de reale, un film în care în mod vizibil păsările sunt marionete în imagini juxtapuse peste personaje, spectatorul ar putea să nu mai guste intensitatea momentelor de suspans. Am discutat astfel despre trăsăturile primului film considerat thriller, despre elementele de gradare a suspansului (alternarea momentelor de calm cu cele dramatice), despre finalul incert, despre simbolistica celor două “love birds” etc. La final le-am provocat imaginaţia, cerându-le să modifice o scenă la alegere. Rezultatele au fost cel puţin interesante.

Ziua 8

A fost deosebit de intensă datorită greutăţii filmului discutat: “Life Isla-vita-e-bella Beautiful” sau în original “La vita e bella”, actor principal şi regizor Roberto Benigni. Am considerat că o incursiune în lumea cinematografiei nu poate fi completă fără un film non-Hollywood. Discuţiile au fost diverse: manifestul rasist şi contextul istoric general, aluzii la discriminare rasială, realitate şi ficţiune în felul în care este prezentat lagărul de concentrare, momente comice şi coincidenţe spectaculoase, povestea creată de tată în a doua parte a filmului – între veridic şi neveridic, personaje eroice, deznodământul Hollywood-ian puţin forţat prin sosirea trupelor americane salvatoare exact la momentul oportun şi întâlnirea cu mama etc. Mai apoi, am încercat să devenim noi scenarişti şi să scriem un alt final filmului.

Ziua 9

Shanghai-NoonNe apropiem de sfârşit, deci e momentul pentru un film mai “light”, în special după experienţă din ziua precedentă. În urmă discuţiilor cu copiii, ne-am oprit la “Shanghai Noon” cu Jacky Chan şi Owen Wilson. Şi acest film s-a dovedit mai ofertant decât am fi crezut în privinţa discuţiilor. Am discutat despre diferenţele culturale dintre cele trei rase: albă, galbenă şi roşie, dar şi despre sursele umorului de-a lungul fimului. Am discutat despre cascadorii şi efectele speciale din timpul bătăilor, despre prietenia dintre cele două personaje principale, dar şi despre cele două poveşti de dragoste ce se conturează spre finalul filmului. În a două parte a cursului le-am pregătit o activitate interactivă pentru a înţelege felul în care filmul american poate distorsiona felul în care înţelegem lumea prin explorarea unor clişee tipice.

Ziua 10

chicagoUltimul curs. Suntem deja trişti că ne apropiem de sfârşit… Este momentul bilanţului, aşa că am propus fiecărui participant să aleagă o scurtă secvenţă din filmul preferat şi să o discutăm împreună. Cătălin 1 a ales “Fast and Furious”,  Andrei “Star Wars”, Cătălin 2 “Jurassic World”, Vlad “Mordecai”, Mihai “American Sniper”, iar Elena “Chicago”. Au fost discuţii interesante, puncte de vedere diferite, dar bine argumentate şi pertinente de fiecare dată. La final, pentru a închide cercul, am făcut un nou quiz pentru cinefili în care băieţii trebuia să recunoască actorul, filmul şi să intuiască perioada în care a fost produs. Răspunsurile de cele mai multe ori exacte ne-au dovedit o dată în plus că cinematografia este un subiect de actualitate, că tinerii din ziua de astăzi sunt foarte interesaţi de îmbogăţirea culturii generale, dar şi de dezvoltarea capacităţii de analiză şi interpretare.

Aşteptăm cu nerăbdare sesiunea următoare!

Cursuri de vară“Cinematics” (Sesiunea 1) – Galerie foto completa

Pro Erudio
Pro Erudio
Suntem o echipa formata din profesori tineri și pasionati de meseria noastra. Avand cel putin 10 ani de experienta atat in sistemul public, cat și in cel privat, cunoastem in detaliu atat avantajele, cat și dezavantajele ambelor sisteme de invatamant si va putem astfel oferi cursuri de buna calitate prin imbinarea metodelor traditionale specifice primului, cu cele moderne pentru accelerarea invatarii.